Když se učení mění v zážitek
Ve škole se neučíme jen z učebnic.
Během školního roku se v jednotlivých třídách objevují různé projekty, tematické dny a netradiční aktivity, které pomáhají dětem propojovat svět školy s tím, co zažívají kolem sebe.
Na naší škole se snažíme hledat nové cesty, jak propojit výuku s tím, co děti baví, a zároveň jim předat vše, co mají znát. A tak se v různých třídách dějí zajímavé věci…
Kouzla v první třídě
Například prvňáčci si v dubnu připomněli tradici čarodějnic netradičně – vařili kouzelné lektvary, hráli tematické hry a projektová výuka byla plná barev, nápadů a dětské radosti. Nešlo o pouhou zábavu – děti trénovaly čtení, počítání, psaní i spolupráci.
Divadlo ve vlastivědě
V hodinách vlastivědy se čtvrťáci učí nejen o dějinách a významných osobnostech – oni je i hrají! Paní učitelka provádí děti historickými příběhy, dává jim role a vypráví děj tak, aby si látku opravdu prožily a lépe zapamatovaly. Děti to baví a zároveň se nebojí vystupovat před třídou.
Když spolupracují nejmladší a nejstarší
Projekt “tutorské čtení” propojil první a pátou třídu. Páťáci četli menším kamarádům, vyplňovali s nimi pracovní listy a společně se učili, jak naslouchat, trpělivě vysvětlovat i přijímat radu. Vznikla tak krásná mezigenerační spolupráce a opravdová školní komunita.
Věda v praxi
V přírodovědě děti zkoumaly hmyz, zkoušely si rozebrat sršní hnízdo nebo pozorovat vyschlého raka, kterého našly u rybníka v Krásněvsi. Učení přímým pozorováním v kontaktu s reálným světem rozvíjí zvídavost a podporuje přirozenou touhu objevovat.
Badatelé
Druháci vyrazili na školní zahradu s badatelskými sadami. Pozorovali hmyz, zkoumali detaily přírody a učili se klást otázky jako malí vědci. Badatelská výuka učí děti přemýšlet v souvislostech.
Druhá třída také zkoumala vývoj motýla, žáci sledovali proměny od housenky, přes kuklu až po dospělého jedince. Odkaz na článek a fotky: https://www.skolaradostinno.cz/aktuality/motyli-dobrodruzstvi-ve-2-tride
LEGO, tablety a technika
Ve čtvrté třídě se zase žáci proměnili v konstruktéry. Stavěli modely z LEGA, které pak naprogramovali pomocí tabletů – například vlastní taxi, které reagovalo na pohyb a samostatně se pohybovalo po podložce. Děti si nenásilně osvojily logické myšlení, týmovou práci i základy programování.